Reportaje | El “novo cinema galego”, presente en la comarca de Ferrolterra

Reportaje | El “novo cinema galego”, presente en la comarca de Ferrolterra
Las ferrolanas Lara y Noa Castro participan en la nueva categoría “Supernova” para talentos emergentes | jorge meis

El 15º Festival Internacional de Cine de Santiago de Compostela “Curtocircuíto”, que se desarrollará entre el 29 de septiembre y el 7 de octubre, es una de las citas anuales más importantes para el mundo del audiovisual gallego. Este año, la comarca de Ferrolterra cuenta con tres representantes: Lara y Noa, que participan con “O ollo cobizoso” en la nueva sección del evento “Supernova”, creada para que cineastas emergentes tengan la oportunidad de presentar y defender frente a público y profesionales esos primeros trabajos que no tienen fácil acceso a los espacios de difusión; y Sandra Sánchez, que con “A nena Azul” se estrena como directora en la sección competitiva “Planeta Gz”.
En este décimo quinto aniversario el evento cinematográfico –que organiza el Concello de Santiago, subvenciona la Diputación de A Coruña y cuenta con la colaboración de Agadic– proyectará más de una treintena de piezas que girarán alrededor del audiovisual gallego.
La sección competitiva “Planeta GZ” refleja de nuevo la riqueza y variedad del cine gallego actual, viéndose integrado por estéticas, temáticos, géneros e incluso nacionalidades muy diversas. En esta sección se estrena Sandra Sánchez con “A nena Azul”, un drama con ciertos tintes de cine fantástico, producido en Galicia.
La naronesa tiene una larga trayectoria en el mundo del audiovisual como montadora y realizadora. Además de esta obra, ha dirigido el documental “Tra-las luces”, que estrenó en el año 2011 en el Festival de San Sebastián. Estudió en la Escola de Imaxe e Son de A Coruña, formando parte de la primera promoción, que se graduó en el año 1991. Tras ello fue completando su formación en este campo de manera autodidacta y gracias a su experiencia en diversas producciones, esencialmente como montadora.
A idea de “A nena Azul” surge a partir de otro largometraje propio, titulado “La nadadora”, en el que lleva tiempo trabajando en la escritura del guión. “Tiña ganas de profundizar máis na historia da protagonista, unha adolescente da Costa da Morte, filla dun percebeiro furtivo e toxicómano. Entón escribín unha pequena historia dun episodio da infancia desa rapaza, no que escapa da escola na procura do seu pai, nunha praia solitaria e en pleno inverno. Alí atópase con outra nena, que tamén está soa, i ese encontró é un pouco o núcleo da película. Isto é como un ‘spinoff’, unha variante que sae doutro proxecto máis grande. A súa vez ambas historias xurdiron inspiradas pola lectura do relato ‘The Secret Sharer de Joseph Conrad”, explica la cineasta. 
Aunque es incapaz de definir con certeza una sola temática central para esta obra la pérdida de la infancia podría ser un buen resumen. “É un conto que fala da fraxilidade da infancia, de cómo ás veces os adultos non somos conscientes do que sucede nas mentes dos máis pequenos. A historia fala, dalgún xeito, deses momentos nos que se pode perder a infancia. Tamén da identidade, da violencia sobre os nenos... Hai moitos temas presentes na curta, pero o que me interesaba retratar é o universo infantil onde os adultos non podemos chegar”, señala.
Las complicaciones de la obra
Apróximadamente dos años ha sido el tiempo que le llevó poder terminar este proyecto en el que han trabajado un total de 40 personas. Pese a que el rodaje lo terminaron en abril de 2017 tuvieron bastantes dificultades para financiarlo y producirlo. Sin embargo, gracias al premio “Luisa Villalta para proxectos culturais pola igualdade”, de la Diputación, Sandra pudo ver su obra rematada.
“Supuxo un impulso moi importante, non só para a curta senón para poder facer tamén unha serie de actividades paralelas, que estamos levando a cabo o equipo da película, maioritariamente feminino, na Costa da Morte, dando charlas en institutos sobre igualdade e contando a nosa experiencia durante a rodaxe. Tamén fixemos un curso de cine para mulleres adultas e aínda temos algo máis pensado”, cuenta.
Durante el rodaje también tuvieron grandes complicaciones a causa de la climatología. “Rodar nunha praia non é doado: moverse cós equipos pola área, lidiar có vento e cun tempo inestable... Unha das nenas tiña que rodar espida e mollada, e foi un pouco duro para ela porque houbo días de moito frío e tiñamos que estar moi pendentes de rematar pronto a toma para poder abrigala”, asegura.
Precisamente encontrar a las protagonistas adecuadas fue una tarea en la que invirtieron bastante tiempo. “Fixemos un traballo moi importante de casting porque todo o peso dramático da curta recaía sobre dúas nenas de oito anos. Para iso realizamos un exhaustivo casting na Costa da Morte, porque eu quería que as nenas tiveran esa fala tan característica da zona, vimos a máis de cen nenas e finalmente apareceron Carla e Lucía, que son fantásticas. Estivemos un mes ensaiando intensivamente e o resultado é un traballo por parte de dúas nenas tan pequenas que considero excepcional. Tamén quixera destacar a interpretación de Sergio Zearreta, que no seu papel de pai da protagonista está soberbio”, cuenta.
Sandra Sánchez se muestra emocionada de poder estrenar su obra en su tierra y estando acompañada por todo el equipo que le ayudó a crearla. A partir de aquí espera que “A Nena Azul” empieza a recorrer festivales a nivel nacional e incluso internacional. Sin embargo, asegura que prefiere ir sin expectativas en cuanto al recibimiento por parte del público “aínda que sempre te acaba sorprendendo”.
Talentos jóvenes y emergentes
De todo una veterana pasamos a unas primerizas. Lara y Noa Castro, hermanas gemelas de 20 años y naturales de Ferrol, participan con “O ollo cobizoso” en la nueva sección “Supernova”. Ambas estudian Bellas Artes en Pontevedra, pero confiesan que siempre han sido unas grandes aficionadas del mundo del cine y no descartan, en un futuro, especializarse en algo relacionado con el audiovisual.
Aunque ya habían hecho sus pinitos en segundo de Bachillerato, esta es realmente su opera prima y se encuentran entusiasmadas por poder mostrársela al mundo. Este corto lo realizaron en muy poco tiempo, pero esto tiene una explicación “A idea nace no contexto do Chanfaina Lab, que é unha especie de laboratorio de creación que fai Manolo González en San Sadurniño ó que invita a cineastas galegos e a xente coma nós, que é amateur total, e proponlles o reto de grabar durante unha fin de semana unha peza no lugar.”, explican. Desde esa grabación aún emplearon unos cuantos meses más para la postproducción hasta su estreno en febrero de este año. 
Sin embargo, ven este corto periodo de tiempo para preparar su obra como algo positivo. “Por un lado é un pouco frustrante porque non íamos cunha idea fixa, nin coñecíamos o lugar, pese a vivir tan cerca; pero esa falta de previsión axúdate a sintetizar e a darlle espontaneidade ao teu traballo. Foi unha experiencia moi enriquecedora”, señalan.
Lara y Noa son las únicas directoras, productoras y montadoras de “O ollo cobizoso”, un corto experimental, por lo tanto no narrativo, cuya temática principal es la mirada sobre el paisaje. “Muestra cómo esa mirada condiciona en gran medida o que percibes dun lugar. Para iso superpoñemos a paisaxe urbana no son e a natural nas imaxes que grabamos”, cuentan.
El título está inspirado por un poema del poeta de San Sadurniño Darío García Taboada que a ambas directoras les gusta mucho. Lara y Noa llegan con las expectativas de aprender mucho en este festival, y , a pesar de que consideran que esta pieza es muy inmadura, ambas invitan a la gente a asistir al festival “non só por compartir ese experimento que fixemos, senón tamén por adentrarse un pouco no terreo da nova creación galega. Desta maneira poderán ver que hai xente xoven, que  se descoñece totalmente, e crean pezas maravillosas porque falan de Galicia, da nosa cotidianidade dunha forma moi internacional e artística”.
Las jóvenes cineastas ferrolanas ya tienen nuevos proyectos audiovisuales en mente. “Moi pronto imos participar en Intersección, que é unha exposición audiovisual que se vai a celebrar na Coruña, na Luís Seoane. Estamos montando a peza, que xa está case rematada”, afirman. l

Reportaje | El “novo cinema galego”, presente en la comarca de Ferrolterra

Te puede interesar